SMART cilji – do uspeha po enostavni metodi

SMART cilji - za uspeh

SMART cilji so smiselni za uporabo, ko vsaj na eno izmed spodnjih vprašanj odgovorite pritrdilno.

  • Imate težave pri organizaciji svojega vsakdanjika – tako doma kot v službi?
  • Se vam zdi, da se ne premaknete iz mesta in niste dovolj učinkoviti?
  • Ne veste kaj dodati na ‘to-do’ listo in kaj umakniti?
  • Niste prepričani, da ste si zastavili prave (življenje in poslovne) cilje?

Zadnjič sem ob prebiranju zanimive in dobre knjige (priporočam v branje) avtorice dr. med. Tine Bončina – Izgorelost – si upate živeti drugače?, naletela na zanimiv koncept, ki sem ga do takrat slišala in brala le v poslovnih krogih. Je pa aktualen in relevanten za praktično vsa področja življenja.

SMART cilji in SMART metoda

Vir

Kako začeti urejati svoj delavnik in obveznosti s SMART cilji?

Prav vsak se zagotovo sooča s kopico obveznosti, nalog, pisanjem post-it listkov z vsem, kar ne smem pozabiti, ali vnašanjem v beležko mobilnega telefona idej, ki ne smejo uiti iz glave. Ne glede na življenjski slog, okoliščine in pogled na življenje, zagotovo drži nekaj – če si želiš postati uspešen (in uspeh ni univerzalen, ampak za vsakega drugače – kaj pomeni zate uspeh?), moraš biti vztrajen in poti do uspeha nameniti veliko časa.

Zakaj meni pomagajo SMART cilji? Ker so enostavni in prinašajo hitro vidne rezultate.

Hkrati ni dovolj samo to, da se trudimo, učimo, motiviramo, vztrajamo … pri izbiri poti moramo biti taktni, preudarni in modri. Na križiščih moramo izbrati prave smeri, da so/bodo odločitve prave za kar pa je največkrat pametno prisluhnit intuiciji. Če bi le vedeli in slišali vsakokrat, ko se oglasi, ne? 🙂

Kje začeti in kdo ter kdaj je prvi uporabil koncept?

Sama imam takšen postopek, da si za prihajajoči teden (največkrat v ponedeljek zjutraj) sestavim seznam obveznosti, ciljev in projektov, ki si jih želim zaključiti v teh sedmih dneh. Mogoče se sliši nekaj samoumevnega ali lahkega, ampak zlasti pri nalogah, ki niso tako otipljive in ne prinašajo takojšnjih merljivih rezultatov, je smiselno to odločitev sprejeti na podlagi utemeljenih dejstev. Primer dileme tega tedna: Bi ta teden raje namenila 3 ure za pisanje novega blog članka, ali bi čas namenila v branje nove literature na temo SEO optimizacije?

Časa za vse ni nikoli dovolj, zato bom s pomočjo SMART metode predstavila elemente, ki vam bodo prinesli največjo učinkovitost in dosego zastavljenih življenjskih in poslovnih ciljev na dolgi in kratki rok.

Začetki te metode segajo v leto 1981, ko jih je v izdaji revije Management Review prvič omenil George T. Doran. Kasneje se je s konceptom veliko ukvarjal tudi Robert S. Rubin, ki je poudaril, da ljudem beseda SMART pomeni različno, zato jih ta metoda smiselno združuje.

The trouble with not having a goal is that you can spend your life running up and down the field and never score.– Bill Copeland

Glavni SMART elementi

Za merljive in dosegljive cilje, bi moral biti vsak:

  • Specifičen (specific): Cilj, ki ga želite doseči mora biti jasno določen. Pazite, da ne navajate svojih želj (želim si več denarja), ampak se osredotočite na cilj (do naslednjega meseca se bom prijavila na 5 izobraževanj in poslala bom 4 prošnje).
  • Merljiv (measurable): Vsak cilj mora biti merljiv, pri tem si lahko pomagate s časovnimi komponentami, količinami, obdobji, lestvicami počutja, intenzitete …
  • Dosegljiv (achievable): Čeprav je včasih dobro in smiselno leteti nad oblaki, moramo pri postavljanju ciljev stati na realnih tleh. Postavite si takšen cilj, ki je izvedljiv in to v časovnem roku, ki ga lahko spremljate. Visokoleteči cilji, ki jih ne boste uspeli uresničiti ne bodo prinesli ničesar dobrega, nasprotno, negativno bodo vplivali na vašo voljo, samozavest in počutje.
  • Ustrezen (relevant): Postavljanje ciljev za druge nima smisla, pri tem morate biti osredotočeni nase – na svoje želje, potrebe in vizije. Zato izberite cilje, ki so za vas pomembni, smiselni in z vami povezani.
  • Časovno omejen (time-bound): Kako boste vedeli, da ste uspeli cilj doseči, če si ne postavite roka? Če je vaš cilj ta, da preberete 2 knjigi in ste za to potrebovali 1 leto, verjetno niste ravno uspeli z začrtanim ciljem. Seveda je to zgolj primer, če je to ena izmed stvari, ki vas osrečuje in je cilj za vas smiseln, sta tudi 2 knjigi na leto veliko! Ne potrebujete nase naložiti preveč bremena – ne pozabite, da je najpomembnejše tudi živeti in ne upravičevati svojega obstoja.

Če se vam zdi smiselno in potrebno, so kasneje nekateri avtorji dodajali še črki E (Evaluated) in R (Reviewed), s katerimi bi v koncept vključili tako evaluacijo in oceno določenega cilja, kot dva pomembna elementa.

Tole se sliši zakomplicirano – kaj pa bi bil konkreten SMART cilj?

Primer: Na mesečni ravni bi rada prebrala 5 knjig – 3 iz poslovnega področja in 2 iz psihologije.

  • S – točno določena aktivnost in tudi s kom (tem primeru sama)
  • M – cilj lahko razdelimo na 4 tedne, torej moram prebrati skoraj knjigo in pol na teden
  • A – imam dovolj časa, ki ga lahko namenim temu (vzela si bom 1 uro pred spanjem) in dostop do knjižnice
  • R – s tem bom pridobila nova znanja, ki jih bom lahko ponujala svojim strankam, razširila bom lahko nabor storitev
  • T – cilj si postavim za 1 mesec, po preteku pa bom videla, če mi cilj prinaša rezultate, ki si jih želim, imam dovolj časa za branja ali bi morala količino zmanjšati, ali mi časa ostaja in lahko dodam kakšno knjigo več

Sedaj pa v prakso!

Tehnika ni težka, ne zahteva študija in velikega poglabljanja. Daje pa strukturo in oporo pri izbiri pravih ciljev in seveda večji dosegi tistih, ki si jih zastavite. Tudi, če se vsega ne lotite tako načrtno pa verjamem, da vam že ohranjanje koncepta nekje skritega v malih možganih lahko pomaga, da pri naslednjem poslovnem cilju izberete pravo pot in smer.

Če vas zanima več o tem, katera brezplačna orodja uporabljam sama in mi močno skrajšajo čas, ki ga moram nameniti v delovne naloge, predlagam branje tega blog članka.

Namenjeno marketinškim specialistom in tistim, ki bi si želeli uporabiti nekaj dostopnih trikov za širjenje obzorij na tem področju. Preberite blog, v katerem najdete marketinška orodja najboljših.

Tehnika pospešuje razvoj. A samo v širino, ne v globino. Poglabljanje ji krade čas, zato ga ne ljubi. Človek hiti, hiti za razvojem in misli doseči cilj. A cilja ni, samo razvoj je. Perspektiva brez meja je razvoj, človek pa želi doseči svoj cilj. Hodi z razvojem in misli. Ko bo končan, se ustavim in na cilju pomislim. A cilja ni in človek se ne more ustaviti, da bi pomislil. – S. Kosovel

 

Vir:

Tina Bončina: Izgorelost – Znam živeti drugače?

MindTools: SMART Goals – How to Make Your Goals Achievable